Pobierasz podwójne świadczenie – złóż wniosek do ZUS, by nie spłacać podatku

Do 31 grudnia osoby, które otrzymują równocześnie emeryturę z ZUS i KRUS oraz osoby samotnie wychowujące małoletnie dziecko i osiągające dochody z pracy i z renty rodzinnej, powinny złożyć wniosek o niestosowanie kwoty zmniejszającej podatek przy emeryturze czy rencie. Jest to niezbędne, by w rozliczeniu podatku za 2022 rok nie powstała niedopłata podatku, w kwocie do 5100 zł.

 

Każdy organ rentowy, w  tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych, z urzędu obniża zaliczkę na podatek o kwotę zmniejszenia. Podatnikowi przysługuje 12 takich ulg w roku, czyli po 425 zł miesięcznie, maksymalnie 5100 zł za 12 miesięcy. W sytuacji, gdy senior pobiera jednocześnie emeryturę z ZUS i z innego organu rentowego np. z KRUS i nie złoży w jednej z instytucji wniosku o niestosowanie kwoty zmniejszającej podatek, to przy rozliczeniu rocznym powstanie niedopłata podatku w kwocie do 5100 zł, którą trzeba będzie zwrócić do Urzędu Skarbowego.

 

Aby tego uniknąć, warto złożyć w jednej z instytucji wniosek o niestosowanie kwoty zmniejszającej podatek. Wówczas przy jednym świadczeniu nie będzie stosowana ulga, świadczenie będzie, co prawda, niższe o 425 zł, ale nie trzeba będzie zwracać pieniędzy do Urzędu Skarbowego – tłumaczy Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

 

Analogiczna sytuacja dotyczy osoby samotnie wychowującej dziecko, która ma dochody z pracy i dochody z renty rodzinnej na małoletnie dziecko. Aby nie powstała niedopłata podatku, osoba taka powinna poinformować pracodawcę lub oddział ZUS, aby nie stosował kwoty zmniejszenia.

 

WAŻNE!

Zmiany w obsłudze klientów w piątek, 24 grudnia 2021 r.

W piątek 24 grudnia 2021 r. nieczynne będą sale obsługi klientów w placówkach ZUS. W tym dniu nie będzie również działało Centrum Obsługi Telefonicznej. Zgodnie z Kodeksem Pracy, 24 grudnia br. jest dniem wolnym dla pracowników ZUS za dzień świąteczny – sobotę, 25 grudnia 2021 r. Pod numerem tel. 22 11 22 111 do dyspozycji Klientów ZUS dostępna jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym. Zakład Ubezpieczeń Społecznych dostępny jest również 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.